Thursday 20 September 2012

KHUTBAH - SERUAN BERSATU MEMBINA KEKUATAN UMMAH

(KHUTBAH PERTAMA)

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh,

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah. Bertaqwalah kalian kepada Allah Subhanahuwa Ta'ala dengan sebenar-benar ketaqwaan kepada-Nya dan janganlah kalian mati melainkan dalam keadaan Islam dan Iman kepada Allah Subhanahuwa Ta'ala.

Saya menyeru dan mengingatkan kepada kepada diri saya sendiri dan sekalian kamu saudaraku agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kepada Allah Azzawajalla dengan melaksanakan segala apa yang diperintahkan Allah dan meninggalkan segala perkara yang dilarang dan ditegah oleh Allah Subhanahuwa Ta'ala.

Sekalian saudaraku sidang jema'ah.

Allah Subhanahuwa Ta'ala telah berfirman di dalam Surah Ali-Imran ayat ke 103.

Maksudnya: “Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara” (Surah Ali-Imran: 103).

Islam amat mementingkan penyatuan dan persaudaraan yang teguh erat di kalangan penganutnya kerana ikatan ini diikat oleh kalimah mulia Lailahaillallah Muhammadurrasulullah. Maka menjadilah kalian sebagai 'saudara' dan haramlah bagi kalian memusuhinya. Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam mempersaudarakan di antara 'Ansar dan Muhajirin lalu mereka bersatu atas dasar Islam dan menjadi umat yang kuat dan digeruni pada zamannya, dan asbab perjuangan merekalah kita dapat berpegang dan menganuti Islam pada hari ini. Alhamdulillahi robbil 'alamin.

Dalam ayat di atas, Allah Subhanahuwa Ta'ala telah memerintahkan agar orang-orang yang beriman itu bersatu di atas tali yakni Ad-Din Allah Subhanahuwa Ta'ala iaitulah Al-Islam.
Dengan kesatuan yang jitu di antara kalian, maka terbentuklah kekuatan yang amat ampuh dan kuat yang tidak mudah retak bahkan hancur dengan ancaman dan provokasi musuh-musuh Islam ibarat yang diumpamakan dalam pepatah Melayu, sebatang lidi boleh dipatahkan dengan mudah namun ia tidak mampu dipatahkan apabila diikat dalam jumlah yang banyak. Begitulah perumpamaan umat Islam yang bersatu dan tidak.

Allah Subhanahuwa Ta'ala juga mengingatkan kalian saudaraku agar tidak sesekali berpecah belah dalam kesatuan 'aqidah hingga berpecah menjadi firqah-firqah yang membawa fahaman masing-masing hingga membarah dalam masyarakat Islam. Apabila perpecahan berlaku di kalangan umat islam sendiri, maka lemahlah kekuatan mereka itu ibarat buih di lautan, ramai tetapi tiada kekuatan. Namun janganlah sesekali kalian mengikuti akan firqah yang ternyata menyeleweng dari Islam sebagaimana firqah
Wahhabiyyah, Mujassimah, Syi'ah, Muktazilah dan seumpamanya serta pemikiran dan ideologi yang menyimpang langsung hingga mentajsimkan Allah Subhanahuwa Ta'ala. Wal iya dzubillahi min dzalik.

Sekalian saudaraku sidang jema'ah.

Ingatlah dan simpanlah benar-benar di hati kalian bahawa kita adalah umat akhir zaman yang berhadapan dengan godaan zaman dan cabaran moden yang amat berbisa. Musuh-musuh Islam telah berusaha sekian lamanya untuk menghancurkan Islam dan penganutnya secara kekuatan fizikal namun tidak berjaya dan tidak mampu mencapai harapan mereka. Lalu mereka menggunakan suatu kaedah yang amat halus yakni menyerang dalaman umat Islam melalui kaedah yang akan menjauhkan penganut Islam lebih jauh daripada Allah dan Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam. Nampaknya melalui kaedah ini, mereka berjaya melemahkan umat Islam apabila golongan muda terutamanya sudah jauh dari pelaksanaan syariat dan sunnah Nabi Muhammad Al-Musthofa shollallahu 'alaihi wasallam. Allah sudah tiada ditakuti dan diingat di hati-hati Muslimin dan Rasululullah shollallahu 'alaihi wasallam sudah jauh di hati Muslimin, apatah lagi untuk mengikuti sunnah-sunnah Rasul yang mulia.

Saudaraku,
Mimbar menyeru kalian semua agar bersatu di atas 'aqidah Islam yang mantap sebagai suatu jema'ah yang kuat di atas Ahlus Sunnah Wal Jama'ah, hanya inilah golongan yang selamat daripada tujuh puluh dua golongan lagi. Kekuatan kita sebagai umat yang satu sedang diuji dan teruji dengan agenda-agenda musuh Islam untuk memisahkan kita menjadi buih-buih yang halus yang mudah dihancurkan dengan amat mudah. Apabila kita mula berprasangka sesama kita dan memisahkan diri daripada jema'ah maka lemahlah kita dan mudahlah musuh menyelinap dan menghancurkan Islam dari dalam dengan menggunakan orang-orang Islam sendiri. Namun jika kesatuan kita amat teguh dan tidak sesekali tergoda dengan cubaan musuh, insyaAllah kita dengan Iman dan Islam, dapat mematahkan mereka.

Sekalian saudaraku sidang jema'ah,

Aku menyeru kalian membuang perbezaan fahaman politik kalian yang telah tertanam dalam dada kalian, sungguh halangan besar umat Melayu-Islam di Malaysia ini adalah perbezaan fahaman politik yang pekat sehinggakan sanggup melawan saudara seagama dan berbaik-baik dengan kafirin demi survival politik mereka. Demokrasi adalah ciptaan musuh Islam, Yahudi la'natullah. Ia bukanlah sistem yang sepatutnya ddiambil dan diterima oleh umat Islam itu, lihatlah apakah demokrasi itu boleh menyatukan kalian atau membesarkan jurang di antara kalian?
Dua puak terbesar Melayu-Islam yang sentiasa bertelagah ini mestilah membuang segala fahaman mereka dan bersatulah hanya atas sebenar-benar dasar yakni Islam. Tiada yang lain melainkan Islam semata-mata. Apa salahnya saling memperbetulkan sesama kalian daripada bertelagah hingga memberi peluang kepada kafirin di Malaysia ini mencari peluang atas kelalaian kita sendiri, dan para ulama' juga wajiblah memainkan peranan mereka menyatukan golongan ini. Maksud saya adalah ulama' yang neutral yang hanya Allah Subhanahuwa Ta'ala semata-mata bagi mereka, bukan politik.

Perpecahan kita langsung tidak menguntungkan, bahkan kita pula yang memberi ruang dan 'kaedah' keepada musuh Islam bagaimana untuk menghancurkan Islam melalui kita sendiri yakni penganut Islam. Apabila kita sanggup membuang dan bersatu dengan sebenar-benarnya, percayalah kita akan menjadi teguh seperti tembok batu yang gagah yang tidak mudah terkesan walau serangan musuh amat dahsyat. Tetapi sekiranya kita masing-masing berdegil dan membela fahaman dan puak sendiri sahaja,tatkala itu syaitan dan bala tenteranya serta orang-orang kafir sudah berada di antara kita, lalu mencucukkan jarum perbalahan sesama kita. Alangkah ruginya kita apabila sanggup membela kuffar daripada saudara seagama sendiri.

Ingatlah akan wasiat daripada junjungan yang termulia kita, sebaik-baik makhluk Allah di jagat raya ini untuk kita semua wahai umat islam, wahai saudaraku semua. rasulullah Al-Musthofa shollallahu 'alaihi wasallam telah berpesan dalam hadith Baginda shollallahu 'alaihi wasallam yang mulia. Dalam sebuah hadith, Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ. (الإمام مالك

Maksudnya: Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: "Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah," (s.a.w.).

(Imam Malik).

Oleh itu saudaraku, jadikanlah ini sebagai panduan dan standard yang perlu kita ikuti, kenapa standard aturan ciptaan manusia itu ditakuti sedangkan standard Allah dan Rasul-Nya diabaikan bahkan tiada rasa ditakuti pula.

A'udzubillahi minasy syaitonirrojim.

يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

Maksudnya: "Mereka sentiasa berusaha memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).

(Surah Ash-Shof ayat 8)

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ
وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ





Oleh:
PEDANG TIMUR BERKELANA,
Juma'at, 5 Dzulqaedah 1433 H = 21 September 2012 M,
Jam 12.20 tengah hari,
Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment