Friday 21 September 2012

KHUTBAH - PANGGILAN JIHAD MEMBELA AGAMA ALLAH

(KHUTBAH PERTAMA)

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh.

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَل

ِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai sekalian hamba Allah Subhanahuwa Ta'ala. Bertaqwalah kalian seluruhnya kepada Allah Subhanahuwa Ta'ala dengan sebenar-benar ketaqwaan kepada-Nya dan janganlah kalian mati melainkan dalam keadaan Islam dan Iman dan dalam keadaan membela agama Allah dan Rasul-Nya shollallahu 'alaihi wasallam dalam keadaan redha berserah kepada Allah Azzawajalla semata.

Saya menyeru dan mengingatkan kepada kepada diri saya sendiri dan sekalian kamu wahai saudara-saudaraku agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kepada Allah Azzawajalla setiap masa dengan melaksanakan segala apa yang diperintahkan oleh Allah Subhanahuwa Ta'ala dan meninggalkan segala perkara yang dilarang dan ditegah oleh Allah Subhanahuwa Ta'ala. Manakala dalam masa yang sama pula terus-terusan berselawat dan mengalunkan puji-pujian ke atas junjungan termulia, makhluk Allah yang terbaik Baginda Nabi Muhammad Al-Musthofa shollalahu 'alaihi wasallam, semoga nantinya kita bersama Baginda shollallahu 'alaihi wasallam pada hari perhimpunan besar akan datang.....amin

Wahai seluruh saudaraku Muslimin,

Bahawasanya Allah Subhanahuwa Ta'ala telah berfirman di dalam kitab Al-Quranul 'Azhim dalam Surah At-Taubah ayat yang ke empat belas.

(انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالاً وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيْلِ اللهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُوْنَ) (التوبة: 14)

Maksudnya: “Berangkatlah kamu untuk berperang baik kamu merasa ringan maupun kamu merasa berat dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.” (Surah At-Taubah: 41).

Jihad adalah bermakna berusaha keras dan mencurahkan segala kemampuan dalam rangka perang, dilakukan juga dengan lisan atau apa saja kemampuannya. Manakala secara syariatnya pula adalah memerangi orang-orang kafirin dalam perjuangan untuk meninggikan kalimat Allah dan hukum Allah serta bahu-membahu dalam melaksanakannya. Allah memerintahkan orang-orang Islam untuk memerangi orang-orang kafir setelah pensyari'atan jihad atau berperang ini diturunkan.

Jihad disyariatkan bagi membela dan mempertahankan agama Allah dan Rasul-Nya mengikut panduannya pula sebagaimana yang telah dipesan oleh Baginda Nabi Muhammad shollallahu 'alaihi wasallam kepada para Mujahidin ke medan peperangan. Apabila kalian diseru ke medan jihad untuk meninggikan syi'ar Islam, maka adalah wajib bagi wahai saudara-saudaraku sekalian memenuhinya kecuali sebahagian untuk tafaqquh fiddin, menjaga kota dan seumpamanya. Dalam keadaan berat mahupun ringan, seruan itu wajib disahut bagi mereka yang berkemampuan ke medan perang, dan boleh juga berjihad itu dengan menyumbang harta kekayaan yang dikurniakan oleh Allah Azzawajalla kepada kalian untuk menyediakan keperluan perang, program membangkitkan semangat juang Muslimin. Harta kurniaan Allah hendaklah dibelanjakan apabila ianya diperlukan untuk membela agama Allah yakni Al-Islam kerana Al-islamu ya'lu wala yu'la 'alaih. Tiadalah agama yang diredhai Allah Azzawajalla melainkan Islam sahaja. Maka itu, ianya memerlukan pengorbanan yang besar bagi melaksanakan misi jihad ini. Para sahabat nabi rodhiyallahu 'anhum pada zaman itu membelanjakan harta mereeka di jalan Allah bagi melaksanakan jihad fi sabilillah sama ada seluruhnya, separuh atau sebahagiannya. Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq rodhiyallahu 'anhum membelanjakan segala hartanya ke jalan Allah tanpa meninggalkannya sedikit pun, apabila ditanya oleh Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam, apa yang ditinggalkan untuk keluargamau wahai Abu Bakar? Jawabnya, Allah dan Rasul. Subhanallah, teguh dan tingginya iman para sahabat rodhiyallahu 'anhum dalam membela dan berjuang di jalan Allah dan Rasul-Nya yang tercinta.

Wahai seluruh saudaraku Muslimin,

Jihad fi sabilillah adalah perintah Allah Subhanahuwa Ta'ala. maka wajiblah taat akan perintah apabila diperlukan kalian berbuat demikian. Allah mengancam mereka yang enggan keluar berperang sabil dengan firman-Nya di dalam Surah At-Taubah ayat ke 29 yang berbunyi.

(إِلاَّ تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيْمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرُكُمْ وَلاَ تَضُرُّوْهُ شَيْئًا وَاللهُ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ) (التوبة: 29)

Maksudnya: “Kalau kamu tidak mau pergi berperang, nicaya Allah akan menyiksa kamu dengan siksaan yang pedih dan digantinya kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak dapat memberi kemudharatan kepada Nya sedikitpun. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (Surah At-Taubah: 39).

Sungguh besar dan beratlah ancaman Allah ke atas mereka yang enggan menyediakan dirinya untuk tumbang di jalan Allah. Apabila Allah mengkehendaki untuk menyiksa sesuatu kaum itu adalah amat mudahnya bagi Allah Azzawajalla. Darah dan jasad yang kalian serahkan kepada Allah adalah sangat mulianya di sisi Allah, mereka yang mati syahid dalam berperang sabil amat mulia, pengorbanan sebesar ini bukanlah dilakukan jika tiada mempunyai Iman yang kukuh, teguh dan mantap kepada Allah Subhanahuwa Ta'ala serta tawakkal ilallah yang sebenar-benarnya. Oleh itu, apabila agama dihina, rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam dihina kemuliannya Baginda, maka wahai sekalian saudaraku bangkitlah dengan diri dan kelengkapan kalian menuju musuh-musuh itu dengan semangat dan keberanian yang tinggi. rasulullah shollallahu 'alaihi wasalalm telah bersabda dalam sebuah hadith baginda berbunyi.

لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الْفَتْحِ وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ فَإِذَا اسْتَنْفِرْتُمْ فَانْفِرُوْا .)رواه البخاري.

“Tidak ada hijrah (dari Mekah ke Madinah) setelah pembebasan kota Mekah. Yang ada ialah jihad dan niat (yang baik). Maka oleh sebab itu bila kamu diseru untuk berjihad memerangi orang kafir maka keluarlah". (HR Bukhari).

Kita adalah ummat akhir zaman yang berada dalam ancaman musuh daripada segala aspek. Kita menjadi lemah kerana kurangnya Iman dan jasad-jasad telah diisi dengan pelbagai makanan yang syubhah bahkan haram, maka kebergantungan dan ma'unah daripada Allah Subhanahuwa Ta'ala menjadi lemah. Dan adalah sukar dalam keadaan begini bagi mendapatkan rahmat dan bantuan daripada tentera Allah yang tidak kelihatan kerana pencemaran pegangan dan jasad serta rohaninya.

Wahai seluruh saudaraku Muslimin,

Adalah amat penting bagi ummat sekarang ini untuk kembali menguasai ilmu-ilmu peperangan seperti memanah, berkuda, berpedang dan sebagainya yang perlu termasuk taktik peperangan. Selain menghidupkan amalan sunnah rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam, ianya adalah suatu perkara yang besar yang tidak boleh sama sekali dipandang remeh oleh umat Islam pada hari ini. Kita adalah umat yang terakhir, yang mana pada zaman ini adalah zaman yang dijanjikan akan kebangkitan Islam yang besar dan pembelaan Islam yang besar di bawah pimpinan Khalifah Allah Al-Imam Mahdiyyul Muntazhor.
Wahai saudaraku, persiapkanlah diri dan rohani kalian untuk menyahut panggilan Allah atas hal yang besar ini.
Pada hari ini, orang-orang kafir sudah mula dengan beraninya menghina agama Islam dan Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam sewenang-wenangnya rentetan kelemahan umat Islam juga, yang tiada semangat pembelaan dan perjuangan yang sebenar. Tiba masanya, kita akan mengangkat senjata, menghunus pedang dan memacu kuda-kuda perang yang amat ganas meluruh musuh-musuh Allah dengan takbir yang menggegarkan alam ini. kan tiba masanya kita membela segala perkara yang dilakukan kuffar selama ini. Biarkan tubuh kita ditikam, ddipancung atau apa saja, biar kita tetap teguh dalam berjuang hingga kemenanganlah yang kita dapatkan dengan bantuan dan izin Allah jua.

Kuda-kuda perang yang tangkas itu akan menghambur ke dalam pasukan musuh tanpa takut sedikit pun. bahkan saudaraku, Allah Subhanahuwa Ta'ala bersumpah dengan kuda-kuda perang di Surah Al-'Adiyat. Nikmat mencantas, mencincang dan menghancurkan pasukan musuh-musuh Islam itu adalah suatu kurniaan yang besar kepada kita apabila menyahutnya.

Adalah juga menjadi kewajipan kita sebagai umat Islam ini, untuk membela saudara-saudara seagama kita di mana-mana saja dengan jihad fi sabilillah dengan apa cara sahaja yang kita mampu hatta dengan doa. Saban hari, di negara kuffar Muslimin diperangi dan didiskriminasi kerana mereka adalah Muslim. Saudaraku, darah balasannya darah, perang balasannya perang. Jeritan dan teriakan saudara-saudara kita di mana-mana saja yang ditindas, yang meminta tolong kepada kita saudara Muslimin ini akan kita bela dengan segala kekuatan yang kita miliki dengan izin Allah, insyaAllah.

A'udzubillahi minasy syaitonirrojim,

(وَإِنِ اسْتَنْصُرُوْكُمْ فِي الدِّيْنِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ) (الأنفال: 72).

“Bila mereka minta tolong kepadamu dalam membela agamanya, maka wajib atas kamu menolong mereka”. (Surah Al-Anfal: 72)

Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita semua untuk menyahutnya...Amin

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ
وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

***********

(KHUTBAH KEDUA)

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

Wahai saudaraku sekalian,
Bertaqwalah kalian seluruhnya kepada Allah Subhanahuwa Ta'ala dengan sebenar-benar ketaqwaan kepada-Nya dan janganlah kalian mati melainkan dalam keadaan Islam dan beriman.

Mereka yang gugur di medan jihad sabilillah ini adalah para syuhada' yakni orang-orang yang gugur syahid dalam membela agama Allah dan Rasul. Kita dapat melihat di mana-mana negara jiran, umat Islam ditindas semahu-mahunya oleh orang-orang kafirin. Oleh yang demikian, mimbar menyeru untuk kalian semua yang beriman kepada Allah dan Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam untuk bersatu atas nama Allah, iaitu demi Islam tanpa mengira fahaman apa pun pada kalian dan buanglah sejauh-jauhnya daripada dada-dada kalian amalan demokrasi yang bathil.

Allah Subhanahuwa Ta'ala telah menyatakan di dalam Al-Quranul Karim dengan firman-Nya.

(وَقَاتِلُوْا الْمُشْرِكِيْنَ كاَفَّةً كَمَا يُقَاتِلُوْنَكُمْ كاَفَّةً وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِيْنَ) (التوبة: 26)

Maksudnya:“Dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwa Allah itu beserta orang-orang yang bertakwa” (Surah At- Taubah: 36).

Marilah kita perangi orang-oramg kafir sebagaimana mereka memerangi orang-orang Islam. Pembelaan dan pembalasan ke atas saudara-saudara kita di mana-mana saja saudaraku. Perangilah mereka itu dari segala arah dan keadaannya.

Rasulullah Shollallahu 'alaihi wasallam menyatakan dalam hadith Baginda.

مَنْ قُتِلَ دُوْنَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِيْدٌ، وَمَنْ قُتِلَ دُوْنَ دَمِهِ فَهُوَ شَهِيْدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُوْنَ دِيْنِهِ فَهُوَ شَهِيْدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُوْنَ أَهْلِهِ فَهُوَ شَهِيْدٌ[8]
Maksuddnya: “Barang siapa terbunuh karena membela hartanya maka dia itu syahid dan barangsiapa terbunuh karena membela darahnya maka dia itu syahid dan barang siapa terbunuh karena membela agamanya maka dia itu syahid dan barangsiapa terbunuh karena membela keluarganya maka dia itu syahid” (HR Tirmidzi dan Nasai).

Wahai sauadarku sekalian,
Marilah kita sama-sama berusaha dan bangkit untuk membela Muslimin yang ditindas diperangi kafirin di mana saja dan membacakan Qunut Nazilah buat mereka dan mendo'akan pasukan perang kita. InsyaAllah.

Allahummaghfirli Muslimina wal Muslimat, wal Mu'minina wal Mu'minat birahmatikaya arhamarrohimin. Ya Allah, sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami
dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah, leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka
Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka, goncangkan pendirian mereka dan hantarkanlah anjing-anjing-Mu kepada mereka.
Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa
Wahai tuhan yang bersifat murka
Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,
Wahai tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai tuhan yang mengarakkan awan
Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab
Kalahkan mereka Kalahkan mereka
Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka.
Robbana atina fiddunya hasanah wal akhiroti hasanatan waqina 'adz bannar.
Istabillahumma du'a ana (3x)...amin

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ
وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Allahuakbar....Allahuakbar....Allahuakbar.......
 
 
 
Karangan oleh:
PEDANG TIMUR BERKELANA,
Sabtu, 6 Dzulqaedah 1433 H = 21 september 2012 M,
Jam 9.30 malam,
Georgetown,
Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment